Estàs a : Inici » Treball de Recerca


Afinant els nombres. Les matemàtiques en la composició musical

Ferran Gómez Armengol


Centre: Ins. F.X. Lluch I Rafecas. Tutor: M. José Hellín

 

Introducció
Les matemàtiques ens permeten analitzar i entendre molts dels fenòmens que passen al nostre voltant. Es poden manifestar en tots els camps de la ciència així com en els de l'art, fins a tal punt que és difícil avançar en el coneixement d’aquestes disciplines sense les capacitats matemàtiques. Des de petit estudio al Conservatori de Música de Vilanova i sempre m'han fascinat els possibles lligams entre els camps de la música i les matemàtiques, de manera que em vaig fixar l'objectiu d'entendre i establir aquests nexes i valorar quin és el pes de les matemàtiques en la composició musical.

Contingut
Per començar s'han definit les característiques del so, principalment a nivell físic. Amb aquesta base es podrà estudiar el monocordi, que és un instrument d’una sola corda que utilitzava l'escola pitagòrica per a explicar els intervals entre els sons i les seves freqüències. A partir del monocordi es pot explicar la primera escala musical, la pitagòrica, des d'on es pot avançar cap a altres tipus d’escales que s’han proposat, totes elles amb l'objectiu de buscar l’afinació absoluta. S’ha estudiat també els recursos que utilitzen els matemàtics per a intentar solucionar problemes de freqüències i els encaixos de les notes musicals. Un cop hem entès la constitució del so hem pogut endinsar-nos en els recursos matemàtics compositius que es poden utilitzar. Per començar, les figures geomètriques en les composicions són eines que busquen un ordre raonat a una expressió bàsicament d’ordre estètic i emocional com és la música. S'ha treballat també sobre proporcions matemàtiques concretes, com la coneguda successió de Fibonacci i la proporció àuria. Finalment s'han pogut aplicar les bases teòriques en un marc pràctic basat en la creació d'una composició musical pròpia a partir de l'ús dels recursos matemàtics estudiats.

Conclusió
S'ha pogut constatar en primer lloc que les matemàtiques són un recurs que s'ha vingut utilitzant al llarg de la història en el camp de la composició musical i s'ha demostrat de forma pràctica que són una eina vàlida per a crear i desenvolupar composicions musicals.

Fonts documentals
He comptat amb l'ajuda d'alguns llibres com The Math Behind the Music, de Leon Harkleroad, o La armonía es numérica. Música y matemáticas; de Javier Arbonés i Pablo Milrud, així com alguns articles especialitzats. També he tingut accés a l'espai de Documentació i Recerca del Museu de la Música de Barcelona.

 

Cercador de treballs

Ara és novetat