Estàs a : Inici » Treball de Recerca


Més enllà del músic...l'instrument

Laia Ruiz Llopart


Centre: Ins. Can Puig. Tutor: Pilar Isaíz

 

Introducció
Quan escoltem dos instruments diferents tocant la mateixa nota, sentim que tot i que estan tocant el mateix, no sonen igual. Això és degut a que les notes musicals produïdes pels instruments són una barreja de freqüències, i per tant, també una barreja d’harmònics. El mateix succeeix quan escoltem dos instruments iguals, tot i que el so és molt similar, hi ha unes petites diferències que ens poden fer distingir dos instrumentistes. Aquest treball és fruit de la curiositat i del neguit per saber quines diferències hi ha en el so de dos instruments iguals - dos violoncels – i a la vegada respondre la hipòtesi del treball: saber si el material i el procés d’elaboració d’aquests instruments influeix en les diferències sonores. Així com també continuar investigant en l’Acústica, la ciència que uneix dues disciplines ben diferents com són la Música i la Física.

Contingut
Amb la finalitat d’aconseguir l’objectiu proposat, he escollit dos violoncels ben diferents, un fet a Luthier i un altre fet a fàbrica i he analitzat amb el programa Multilab, 3 notes musicals fent l'estudi de l'espectrograma sonor, anotant la freqüència i l'amplitud dels pics de l'espectre en una taula que m'ha permès ordenar la informació.

Conclusió
Aquestes taules m'han permès concloure que el violoncel de fàbrica, té moltes notes que no pertanyen a la sèrie harmònica, per tant el seu so és menys brillant; és més brut. En canvi el violoncel de Luthier té menys notes que no pertanyen a la sèrie harmònica i per tant el seu so és més brillant. Amb això podem afirmar que la fabricació i la fusta de cada instrument, influeix en el timbre d'aquests.

Fonts documentals
• BRYANT, David. Aprende tú solo Física. Madrid: Ediciones Pirámide, 1985. • DE OLAZÁBAL, Tirso. Acústica musical y organología. Buenos Aires: Manuales Musicales Ricordi, 1960. •DIAS DE DEUS, Jorge, i altres. Introducción a la Física. Madrid: Mc Graw Hill, 2001. •FERNÁNDEZ RAÑADA, Antonio. Física básica 1. Madrid: Alianza Editorial, 1993. •MERCADÉ, Joan, i altres. Física 2n de Batxillerat. Madrid: Mc Graw Hill, 2009. •SADIE, Stanley. The New Grove Dictionary of Music & Musicians. Londres: McMillan Publishers, 1995. - Volums 1, 3, 18 I 19. •DANIEL BLANXART. Teoria física de la música. Acústica, bases de la música, instrumentos. Barcelona: BOSCH, Casa Editorial. 1958 •eMe Curso de Acústica. Disponible a Internet: http://www.eumus.edu.uy/eme/cursos/acustica/links.html •Acústica Musical i Organologia, blog d’aula. Disponible a Internet: http://acusticorganologia.blogspot.com •JORDÀ, Sergi. Principis d’acústica. Disponible a Internet: http://www.ccapitalia.net/reso/articulos/audiodigital/01/acustica.htm •MAGGIOLO, Daniel. Apunts d’acústica musical. Disponible a Internet: http://www.eumus.edu.uy/docentes/maggiolo/acuapu/tbr.html •The University New South Wales, Music Acoustics. Disponible a Internet: http://www.phys.unsw.edu.au/jw/basics.html •Luthiers Mirecourt. Disponible a Internet: http://www.luthiers-mirecourt.com/index.htm •Viquipèdia. Disponible a Internet: http://ca.wikipedia.org/wiki/Portada •DLI Engineering, Ondas y espectros. Disponible a Internet: http://www.dliengineering.com/vibman-spanish/ejemplosdealgunasondasysusespectros.htm •Resum d’acústica. Disponible a Internet: http://www.unavarra.es/organiza

 

Cercador de treballs

Ara és novetat