Estàs a : Inici » Treball de Recerca


Pinzellades sonores: l'impressionisme musical

Guillem Serra Llorens


Centre: Ins. Manuel de Cabanyes. Tutor: Oriol Jorquera

 

Introducció
En aquest treball pretenc estudiar les característiques de l'impressionisme musical, i les causes (musicals o no) que van portar a la seva aparició a la França de finals del s. XIX. També treballo autors representants d'aquests corrent, la seva vida i la seva obra. Per últim, també estudio les tècniques compositives utilitzades en aquest moviment per a crear una obra pròpia d'estil impressionista. Les meves motivacions principals a l'hora de fer aquest treball són el fet de conèixer aquesta música (que m'agrada però no l'havia estudiat mai gaire) i els canvis culturals, polítics i tecnològics que l'envolten. A més, també vull fer el Grau Superior de Música, i crec que aquest treball em pot anar bé de cara a l'any que ve.

Contingut
El treball es divideix en tres parts. La primera consisteix en la recerca d'informació sobre els canvis socials, polítics i tecnològics que precedeixen l'aparició de l'impressionisme; sobre els corrents musicals que, d'alguna manera, influeixin en el moviment ja esmentat; sobre les característiques generals del corrent estudiat; i sobre la vida i obra de Claude Debussy, autor representatiu de l'impressionisme. La segona part es basa en l'anàlisi escrit d'una obra de Debussy, Clair de Lune. Aquest anàlisi em permet veure d'una manera pràctica l'estudiat en l'apartat de característiques de l'impressionisme musical. I la tercera part és la creació d'una obra pròpia fent servir coneixements adquirits a les dues parts anteriors del treball i al Conservatori, i a partir d'altres llibres i idees pròpies. Aquesta obra és posteriorment orquestrada també seguint els models estudiats a les altres parts del treball.

Conclusió
Les conclusions extretes són força positives, ja que he complert gairebé tots els objectius marcats (excepte el de conèixer autors del moviment, només n'he estudiat un) i, a més, m'ha servit per a ampliar coneixements ja obtinguts al Conservatori i adquirir-ne d'altres sobre musicologia i composició. Els problemes sorgits han estat sobretot contratemps menors i s'han pogut solucionar fàcilment. La valoració personal, en general, és molt positiva.

Fonts documentals
Per a l'estudi de l'impressionisme, els canvis que el porten i els seus autors representatius: - ABRAHAM, Gerald. Cien años de música. Móstoles, Ed. Alianza, 1985. - FUBINI, Enrico. La estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX. Móstoles, Ed. Alianza, 1988. - MORENO, Juan Carlos. Artífice de múltiples innovaciones i El repertorio, extrets del del nº 35 de la col•lecció Gran Selección Deustche Grammophon. Madrid, Ed. Editec, 2006. - NUÑO, Ana. Biografía i La intuición del autodidacta extrets del nº 35 de la col•lecció Gran Selección Deustche Grammophon. Madrid, Ed. Editec, 2006. - SALAZAR, Adolfo. Conceptos fundamentales en la historia de la música. Móstoles, Ed. Alianza, 1988. - SALAZAR, Adolfo. La música en la sociedad europea, III. El siglo XIX (2). Móstoles, Ed. Alianza, 1985. - Varis autors. Enciclopèdia catalana. Barcelona, Ed. Enciclopèdia Catalana, 1992. - http://ca.wikipedia.org/wiki/Música_del_segle_XX. - http://es.wikipedia.org/wiki/Nacionalismo_musical. - http://ca.wikipedia.org/wiki/Impressionisme_musical - http://fr.wikipedia.org/wiki/Musique_impressionniste. - http://en.wikipedia.org/wiki/Impressionist_music Per a l'anàlisi escrit de Clair de Lune i escolta d'altres obres: - DEBUSSY, Claude. La mer. París, Ed. Durand S.A., 1957. - DEBUSSY, Claude. Nocturnes. Budapest, Ed. EMB, 1984. - DEBUSSY, Claude. Petite Suite (versió d’orquestra). París, Ed. Durand S.A., 1957. - DEBUSSY, Claude. Prélude a L’après-midi d’un faune. Budapest, Ed. EMB, 1981. - DEBUSSY, Claude. Suite Bergamasque. París, Ed, Fromont, 1905. -http://216.129.110.22/files/imglnks/usimg/7/75/IMSLP00513-Debussy_-_Suite_Bergamasque_-_3_-_Clair_de_Lune.pdf -http://ca.wikipedia.org/wiki/Suite_bergamasque Per a la composició i orquestració: - ADLER, Samuel. The Study of Orchestration. Nova York, Ed. W. W. Norton & Company, 1989.

 

Cercador de treballs

Ara és novetat