Estàs a : Inici » Treball de Recerca


Ball de cavallets de Sitges

Rafel Ferrer Ill


Centre: Ins. Joan Ramon Benaprès. Tutor: Javier Clemente

 

Introducció
El treball tracta sobre la inspiració, creació i evolució del ball de cavallets de Sitges. Aquest va sortir a la Festa Major de Sitges, per primera i última vegada, l’any 2004. El fet de haver estat un ball rebut amb certa desconfiança per part de la gent de Sitges no havia motivat fins ara l’estudi sobre l’entremès. La recerca s’ha fet a partir de fonts orals i dels pocs documents generats des de la premsa escrita. La voluntat ha estat la de recrear els fets produïts en aquella Festa Major, com també entendre tota la polèmica que l’acompanyà tant abans com després de la seva aparició.

Contingut
El treball conté una anàlisi del context històric del ball de cavallets a Catalunya, amb la presentació dels més representatius del país. Posteriorment, l’estudi s’ha centrat en el ball sitgetà. Diversos apartats porten a l’explicació de la seva gènesi des d’un taller de creació de figures festives desenvolupat al Palau del Rei Moro per una secció integrada a l’Agrupació de Balls Populars de Sitges. Després es mostra el resultat de la seva creació i conformació, amb especial atenció als diferents elements musicals, coreogràfics i plàstics. No s’oblida el treball de la relació que el ball trenava amb el llegendari col•lectiu sitgetà representat, en aquest cas, per la història d’enfrontament entre moros i cristians al voltant de la torre de Miralpeix. A continuació es repassa la petita història del ball. Abortada la seva estrena durant les festes en honor a la Verge del Vinyet, assistim a la seva estrena a terres austriaques, a una primera actuació al nucli del Garraf i, finalment, a les seves actuacions més sonades d’aquell estiu de l’any 2004: les que honoren els patrons Sant Bartomeu i SantaTecla als mesos d’agost i setembre. Fora d’aquestes actuacions sabem que es prengué l’acord de no permetre cap més sortida d’aques tipu. Un darrer apartat mostra com el ball, malgrat les dificultats, actua fora de la vila de Sitges i, així, es mostra encara tant viu com la polèmica que suscità. Per la metodologia emprada, tenen un especial relleu en el conjunt de la feina presentada els testimonis recollits mitjançant entrevistes personals a les persones més significades en relació amb la dansa, bé per haver-se distingit en el suport donat a la mateixa, bé pel seu rebuig. La documentació gràfica aportada, igualment, té una gran importància pel seu valor documental.

Conclusió
El treball mostra la història que va viure el ball de cavallets, des d’un inici i fins al moment present; tot el que va patir i el que ha comportat la seva irrupció a la vida festiva de Sitges. Ha suposat un exercici per al record però, a més, ha esdevingut un element estimulant per a la reflexió sobre el fet d’una cultura popular que convé promoure i renovar de manera constant. Després de comprovar la vivències de diferents persones relacionades positivament amb el ball des d’un inici com les d’altres que s’han manifestat en contra, s’ha pogut constatar l’estima del sitgetans cap a les seves festes populars ja sigui des del desig per al seu enriquiment o des de la voluntat ferma de preservació intacta d’aquesta.

Fonts documentals
- Fonts orals. - Documentació fotogràfica de col•leccions particulars. - Articles de premsa. - Bibliografia especialitzada en temes de cultura popular.

 

Cercador de treballs

Ara és novetat